In deze masterclass ligt de nadruk op een andere manier van documentaire maken. De documentaire is nooit een statisch genre geweest, maar voortdurend in ontwikkeling. De creatieve documentaire is een kunstvorm, wat betekent dat de documentairemaker een kunstenaar is en geen journalist. Het zijn documentaires die visueel opvallend zijn en de visie van de filmmaker verwoorden. De filmmaker maakt artistieke keuzes in het gebruik van filmische middelen (beeld, geluid en montage) om zijn of haar visie op de materie over te brengen en het verhaal te vertellen. Originaliteit, zeggingskracht en culturele en/of historische waarde spelen een belangrijke rol. Het biedt ook nieuwe inzichten in de samenleving; ze openen onze ogen en stimuleren ons kritische denkvermogen. Ze presenteren niet de realiteit van gisteren of vandaag, aangezien dit eerder de taak van het nieuws is. Ze bieden nuance en inzicht, waardoor reflectie op de actualiteit mogelijk wordt. De kracht van een geweldige documentaire is dat hij ons weet te raken, ons ongemakkelijk laat voelen, ons verzacht of aan het lachen maakt.
Wim van der Aar (1964) is regisseur en scenarioschrijver en maakte eerder de 'creatieve' documentaires DE VAN WAVEREN TAPES (2012), ALL YOU NEED IS ME (2016), JAN WOLKERS SPREEKT (2017) en recentelijk WARNOW (2023) welke 's avonds in het theater getoond zal worden. Daarnaast is Wim vooral bekend om zijn commercials van onder andere de Albert Heijn, HAK, Nike en vele anderen (hij maakte er meer dan 500).
Het prorgamma:
14:00 inloop
14:30 start masterclass
15:30 einde / koffie